De eerste maand na de aanschaf van mijn eerste elektrische scooter was voor mij een interessante ervaring. Hoewel je na ongeveer 3 minuten doorhebt hoe je moet rijden, zijn er nog steeds veel geavanceerde technieken die je pas leert na maanden van veelvuldig gebruik, soms zelfs jaren.

Hoewel ik niet zeker weet of je een “expert” scooterrijder kunt worden omdat het proces heel eenvoudig is, weet ik wel dat er een paar trucs en hacks zijn waarvan ik wou dat iemand ze me eerder had laten zien. Het zou een stuk beter zijn geweest dan ze allemaal zelf te ontdekken, een proces dat enkele nadelen had voor zowel mij als mijn scooter.

Laten we elk van hen in meer detail overlopen, zodat je een volledig begrip hebt van wanneer en hoe je ze efficiënt kan toepassen.

Doe een snelle controle voor elke rit

Controleer gewoon of:

– uw accu vol genoeg is voor waar u heen wilt

– uw remmen werken

– uw banden opgepompt zijn

– alle lichten van je scooter werken

Dat is een zeer eenvoudige routine van slechts 4 stappen, gedaan in ongeveer 20 seconden, en het kan zowel ongelukken als het krijgen van een bekeuring voorkomen.

Draag altijd een helm, en zo veel mogelijk beschermende kleding als je kunt

Persoonlijk ben ik nog nooit van mijn scooter gevallen, en ik heb nooit echt een ongeluk gehad.

Draag altijd een helm, daar valt niet over te onderhandelen! Draag zoveel mogelijk andere beschermende kleding als je kunt.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-step/    

Bekijk de volledige elektrische scooter veiligheidsgids om uit te vinden hoe je altijd verwondingen en ongelukken kunt voorkomen, of de helmen gids om te zien hoe je de perfecte helm kunt kiezen voor jouw behoeften en budget.

Houd je rug recht, je houding natuurlijk, ontspan je lichaam zo veel als je kunt

afbeelding van twee lichaamshoudingen voor het rijden op een elektrische scooter, de eerste is met scheve schouders en verkeerd, de tweede is met een rechte rug en correct

Dit is vooral belangrijk als je last hebt van rugpijn, zoals ik en veel andere mensen die achter de computer werken.

Ik heb gemerkt dat als ik langer dan 30 minuten fiets, mijn rug vaak opspeelt. Na verloop van tijd besefte ik dat ik de neiging heb om voorover te leunen, en dat mijn schouders en nek erg gespannen zijn (en soms trek ik zelfs een boos gezicht als ik op de fiets zit).

Een probleem dat hier moeilijk te vermijden is, is dat de rijhouding niet echt natuurlijk is, en geen goede houding aanmoedigt. De juiste rijhouding voor de beste balans vereist dat je lichaam voortdurend een beetje gedraaid is bij de heupen, en zoals iedereen met wervelkolomproblemen je zal vertellen, is dat niet bepaald goed nieuws voor je rug.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/brommer-bromfiets-bromscooter/

Help uw lichaam dus zo veel mogelijk en houd een natuurlijke houding aan. Sta rechtop vanaf je middel, en wees zo ontspannen als je kunt zonder de controle over je scooter op te offeren. Probeer in het midden van het scooterdek te blijven, niet te ver weg van het stuur, maar ook niet te dichtbij.

Je kunt proberen je buikspieren aan te spannen als je een hobbel raakt, zodat je de impact minder voelt, maar verder zal ontspannen blijven je minder vermoeien en je een betere rit geven.

Voorste voet wijst naar voren en diagonaal, achterste voet wijst naar opzij (aka skateboard houding)