De Triumph Motor Company was in de 19e en 20e eeuw een Britse automobiel- en motorproducent. De oorsprong van het merk ligt in 1885, toen Siegfried Bettmann uit Neurenberg S. Bettmann & Co vormde en fietsen uit Europa begon in te voeren en onder zijn eigen handelsnaam in Londen begon te verkopen. De handelsnaam werd het jaar daarop “Triumph” en in 1887 werd Bettmann aangevuld met partner Moritz Schulte, eveneens uit Duitsland. In 1889 begonnen de ondernemers zelf fietsen te produceren in Coventry, Engeland.

Overname Leyland Motors

Het bedrijf werd in 1960 overgenomen door Leyland Motors en werd uiteindelijk in 1968 onderdeel van het gigantische conglomeraat British Leyland (BL), waar het merk Triumph werd opgenomen in de specialistische divisie van BL, samen met de voormalige Leyland-stalmiaten Rover en Jaguar. Voertuigen met Triumph-badging werden door BL geproduceerd tot 1984, toen het Triumph-merk werd gepensioneerd, waar het inactief bleef onder de auspiciën van BL’s opvolgeronderneming Rover Group. De rechten op het Triumph-merk zijn momenteel in handen van BMW, die in 1994 de Rover Group heeft gekocht.

Het handelsmerk is momenteel in handen van BMW, dat Triumph heeft overgenomen toen het in 1994 de Rover Group overnam. Toen hij Rover verkocht, behield hij het Triumph-merk. Het Phoenix-consortium, dat Rover kocht, probeerde het Triumph-merk te kopen, maar BMW weigerde dit en zei dat als Phoenix erop zou aandringen, het de overeenkomst zou verbreken. Het standaardmerk werd overgedragen aan British Motor Heritage Limited. Het standaardmerk wordt nog steeds behouden door British Motor Heritage, die ook de vergunning heeft om het Triumph-merk te gebruiken in verband met de verkoop van reserveonderdelen en het onderhoud van het bestaande ‘park’ van Triumph-auto’s.

Overname door BMW

De naam Triumph is door BMW samen met Riley en Mini behouden gebleven. Eind 2007 verscheen in het blad Auto Express, na de aanhoudende geruchten dat Triumph nieuw leven zou worden ingeblazen met BMW als eigenaar, een verhaal waarin een beeld werd geschetst van hoe een nieuwe versie van de TR4 eruit zou kunnen zien. BMW heeft zich hierover niet officieel uitgesproken.