Britbits

Het ontstaan van Morris Garages

Geplaatst op

MG, de initialen van Morris Garages, is een Brits automerk dat geregistreerd werd door het inmiddels ter ziele gegane MG Car Company Limited, een Britse sportwagenfabrikant die in de jaren 1920 begon als een verkoopbevorderende nevenactiviteit binnen W.R. Morris’s Oxford City Retail and Service business door de bedrijfsleider, Cecil Kimber Beste bekend van zijn open sportwagens met twee zitplaatsen, produceerde MG ook salons en coupés. Kimber was in dienst van William Morris.

Het MG-bedrijf was Morris’s persoonlijke bezittingen tot 1 juli 1935 toen hij MG verkocht aan zijn houdstermaatschappij Morris Motors Limited, die zijn participaties herstructureerde voordat hij in 1936 (preferente) aandelen in Morris Motors aan het publiek uitreikte. MG onderging veel veranderingen in eigendom te beginnen met Morris fuseren met Austin in The British Motor Corporation Limited in 1952. MG werd in 1967 de MG-divisie van BMC en was dus een onderdeel van de fusie van 1968 waarbij British Leyland Motor Corporation werd opgericht. Begin 2000 maakte MG deel uit van de MG Rover Group, die in 2005 onder curatele werd gesteld. De activa en het merk MG werden aangekocht door Nanjing Automobile Group (die in 2008 fuseerde in SAIC) voor 53 miljoen GB£. In China is de productie in 2007 hervat. Het eerste gloednieuwe model van MG in het Verenigd Koninkrijk voor 16 jaar, de MG 6, werd officieel gelanceerd op 26 juni 2011.

Het MG-Merk

Het oorspronkelijke MG-merk was, behalve tijdens de Tweede Wereldoorlog, gedurende 56 jaar na de oprichting in 1923 onafgebroken in gebruik. De productie van voornamelijk tweezitssportwagens was geconcentreerd in een fabriek in Abingdon, zo’n 16 km ten zuiden van Oxford De concurrentieafdeling van de British Motor Corporation (BMC) was ook gevestigd in de fabriek in Abingdon, waar veel winnende rally- en raceauto’s werden geproduceerd, totdat de fabriek in Abingdon werd gesloten en de productie van MGB in het najaar van 1980 werd stopgezet.

Tussen 1982 en 1991 werden met het MG-merk sportievere versies van Austin Rover’s Metro-, Maestro- en Montego-series vervaardigd. Het MG-merk werd pas in 1992 op eigen kracht nieuw leven ingeblazen, met de MG RV8 – een vernieuwde MGB Roadster met een Rover V8-motor, die werd voorgedragen op het Birmingham Motor Show in 1992, met een kleine productie vanaf 1993.

Een tweede opleving volgde in de zomer van 1995, toen de grote tweezitter roadster MG F gelanceerd werd.

Fusie met Rover

Het MG-merk ging samen met het Rover-merk in mei 2000 naar het MG Rover-concern, toen BMW het Rover-concern “brak”. Deze regeling voorzag in de teruggave van MG-badges op sportievere auto’s op Rover-basis, zoals de MG ZT in 2001, samen met een herzien MG F-model, bekend als de MG TF, dat in 2002 van start ging; alle productie stopte echter in april 2005, toen MG Rover onder curatele werd gesteld.

De activa van MG Rover werden in juli 2005 gekocht door de Chinese autoconstructeur Nanjing Automobile, vervolgens in december 2007 door SAIC gekocht,die nu een Britse dochteronderneming, MG Motor, exploiteert.

Gerelateerde berichten

Tips voor gevorderde elektrische scooter rijders

De eerste maand na de aanschaf van mijn eerste elektrische scooter was voor mij een interessante ervaring. Hoewel je na ongeveer 3 minuten doorhebt...

Lees meer

De voordelen van een auto leasen

Er zijn verschillende manieren om de auto waar je graag in zou rijden te bekostigen. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die enkel een auto kopen wanneer...

Lees meer

Over ons

Op onze site nemen we met je door wat je allemaal kunt beleven in de wereld van de autowereld.

Contactgegevens

Via info @ britbits.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden