Wanneer je denkt over Italië nadenkt, zullen er waarschijnlijk mooie mensen in mooie locaties naar boven komen. En waar zie je deze mooie mensen dan op zitten? Op een Vespa natuurlijk. Een Vespa is echt iets Italiaans. Deze iconische scooter vierde laatst zijn 70ste verjaardag en als eerbetoon gaan we het daarom hebben over deze scooter.

Vraag naar een scooter

Er komen waarschijnlijk gevoelens van romantiek en avontuur naar boven als je denkt aan de Vespa, maar het idee van de Vespa is geboren in een grauwe tijd, namelijk de tweede wereldoorlog. De oorlog had ervoor gezorgd dat de economie en infrastructuur van Italië naar de knoppen was. Vooral deze vernielde infrastructuur zorgde voor een vraag naar makkelijke vervoersmiddelen die eigenlijk bijna op elke brandstof rijden. Op deze vraag kwam een antwoord. Amerikanen kwamen met de Cushman Airborne. Hierop is de Vespa geïnspireerd.

Piaggio

Piaggio, het bedrijf dat de Vespa heeft gemaakt is opgezet aan het eind van negentiende eeuw als een bedrijf die scheepsuitrusting produceerde. Later is Piaggio ook vliegtuigen en rails voor treinen gaan produceren. Omdat het bedrijf vliegtuigen bouwde, werd het een doelwit in de oorlog. Door bomaanslagen zijn veel van de fabrieken vernield. Maar met hulp van de geallieerden werden de fabrieken weer opgebouwd. De directeur van Piaggio, Enrico Piaggio heeft toen besloten om scooters te gaan maken in deze nieuwe fabrieken, omdat de Cushman Airbornes niet meer werden geleverd en er dus vraag was naar betrouwbare en betaalbare transportmiddelen voor in de stad. Feitelijk gezien heeft Vespa veel bijgedragen aan het heropbouwen van de Italiaanse economie.

Verandering van imago

Door de geschiedenis van de Vespa werd het rond de jaren veertig gezien als een praktische en betaalbare scooter. Hiervoor werd hij namelijk ook gemaakt. Maar Vespa is vandaag de dag echt een stijlicoon. Het is een echte high-end scooter die niet iedereen kan betalen. Maar is dit zo ontstaan? Dat komt door Hollywood. Hier is ervoor gezorgd dat Vespa van een nobele scooter veranderde in een internationaal stijlicoon. Sterren als Anita Ekberg en Audrey Hepburn tourde achterop een Vespa door Italië en snel genoeg wou de consument hetzelfde. Dit is wanneer Vespa het imago heeft gekregen dat we vandaag kennen.